Fából faragott királyfi


A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei gyűjteménye is csatlakozott a Mese útjához, "
Legyél te is Papageno! Mesehősök a zenébencímű sorozatával, melyben

megkezdődött a Fából faragott királyfi öt alkalommal történő feldolgozása. GoBe Társulat vezetője Góbi Rita segítségével járhatják be a gyerekek  Bartók Béla mesebeli erdejét, segítségükkel megismerkedhetnek a balett rejtelmeivel is.

Az epikai szövegek legjellegzetesebb tulajdonságait a mese dramatizálása által szolgáltatott tapasztalatok alapján fogalmazzák meg, ez segíti a szövegértést, a történet belső logikájának felfedezését. A szöveghez kapcsolódó gyakorlatokkal megfigyelik a nem verbális kommunikációs csatornákat is, hogy a dramatizáláshoz azt is felhasználhassák.
A cél nem a mese előadása, hanem az egyes szituációk kibontása a szövegből, és azok megélése. A közös munka folyamán mindenki eljátssza az egyes szereplőket, ők alkotják a mese természeti képeit is. A megelevenedő erdő komoly erőpróba a királyfiaknak és a „fáknak” egyaránt. A teret a szerepnek megfelelően kell kitölteni, meg kell akadályozni, hogy a szerelmes ifjú elérje a királylány kastélyát, a királyfinak pedig át kell hatolnia az összefonódó gyermekkezek és lábak között. Bartók zenéje nagy segítség a jellemek és helyszínek értelmezésében. A zenei neveléshez különösen ajánlott a hajnal zenei megfestése, az emelkedő nap zenei ábrázolása.
A foglalkozások mozgással kezdődnek, a cél, hogy a gyermekek testükkel is ráhangolódjanak a balettra:
Épül a vár:

A királylányok a vár ablákában:

A történet folytatása során a gyerekek átalakulnak patakká, a képre kattintva látható, hogy milyen nehéz koncentrálni arra, hogy a "vízcsepp-párok" szét ne váljanak.
Elkészülnek a fából faragott királyfik...
...és csodálatosan pörög a szoknya, ahogy az alábbi képre kattintva megcsodálható.


A fiúk és a lányok megtanulják azt is, hogy a szépség a mozgásban is meg kell, hogy nyilvánuljon:


<
A foglalkozás végén a balettből is láthatnak részleteket, ezek további információt szolgáltatnak a történethez.
A hatodik alkalommal a szülők is betekintést nyerhetnek munkánkba.
A két-két foglalkozás között rajzos feladatokat kapnak a gyerekek, hogy a történet élénken megmaradjon az emlékezetükben a következő alkalomig.